Kongsberg Trafikkskole AS
Kongsberg
Fjerde (7. + 8.) kjøretime:
Heidi forteller:
Dagens kjøretime var satt opp fra kl 07:00 til 8:30. Avreise hjemmefra kl 6:30 var tidlig! På plassen foran kjøreskolen stod BMW'en klar, og usikkerheten meldte seg: Hvordan skulle det gå å håndtere dette store kjøretøyet? Kjørelærer Ole ble betenkt: "Er vi der igjen nå?" Jeg forklarte at jeg synes sykkelen er stor og tung og ikke har så mye erfaring med den enda, bet tennene sammen og fikk snudd "dyret" - klar til at Ole tok plass bakpå.
På programmet stod bykjøring med trafikk, det var jo midt i morgenrushet og Kongsberg sentrum fristet med alle sine lure kryss, rundkjøringer, inn/utkjøringer og andre utfordringer i trafikkbildet - som sykkelstier og gangfelt. Oppvarmingen foregikk i området rundt kjøreskolen: Kvartaler inn og ut og rundt med start, stopp, kløtching, giring og overblikk over trafikkbildet - i et forholdsvis flatt og lite trafikkert område. Trafikklærer uttrykte at han syntes jeg hadde blitt flinkere siden sist.
Etter oppvarmingen bar det ut i rundkjøringer og veier fulle av trafikanter som skulle på jobb. Turen gikk utover E134 til "jobben min" på Kongsberg Næringspark, der jeg klarte å snike meg unna en bakkestart i køen som skulle svinge av til Næringsparken - ved sterkt motivert krypkjøring. Videre utover mot Svartås og Steglet, avkjøringer/påkjøringer og snuoperasjoner. Her var det i tillegg til biltrafikken også utfordringer med syklister og gående.
Så gikk turen utover Numedalsveien, med av/påkjøring i en liten bakke. Her kom dagens største utfordring for meg: Stopp ved utkjøring til trafikkert hovedvei på toppen av motbakke - med påfølgende venstresving. Jeg vegret meg VELDIG for å smette inn i trafikkbildet, og usikkerheten skyltes at jeg var redd for å miste balansen i svingen eller kvele motoren midt i krysset. Ved nærmere ettertanke så jeg også for meg muligheten av å komme "borti" gassen under venstresvingen, noe som har en umiddelbar stor effekt på en tung MC, "miste hodet" og se frem - hvilket vil si at sykkelen også kjører frem, og det passer dårlig i en krapp venstresving inn på en hovedvei med trafikk fra begge kanter. Jeg fikk prøve meg to ganger, men ble verken trygg eller ekspert av det …
Vi øvde på å kjøre til "butikken" (Kiwi), finne en egnet parkeringsplass, parkere og gå av sykkelen. Siste del var en kjøretur til Biltilsynet via Skollenborg, med litt høyere fart og landevei. På Biltilsynet ble det litt kjøring med start/stopp og sving, nå med fokus på bruk av bakbrems. Jeg innser at jeg har "lurt" meg unna bruk av bakbrems, og når den nå blir tatt i bruk er det litt øvelse at det skjer noe med to bein samtidig - brems og kløtsj. Jeg innser også at her ligger kanskje hemmeligheten til å fikse venstresving inn på trafikkert veg: Slipper jeg å prøve å strekke fingrene over forbremsen, vil jeg unngå å ufrivillig komme borti gassen også!
Jeg fikk kjøre sykkelen "alene" hjem til kjøreskolen - med kjørelærer på egen sykkel bak. Det er første gang jeg har kjørt sykkelen i trafikkerte områder alene, og jeg syntes det gikk fint :-)
Dette var siste time med kjøreskolen før ferien, og neste time ble satt opp 7. august. Nå gjelder det å være flink til å øve med Bjørn! Utfordringene ligger i å bli trygg på start/stopp i bakke og påkjøring til trafikkert vei (særlig venstresving). Dette takler jeg ganske godt på min egen lett-motorsykkel. Den andre store utfordringen er utrygghet på å kjøre en stor og tung sykkel, der jeg knapt nok rekker ned til bakken med tærne, og som ikke skal legge seg mye over før jeg ikke klarer å holde den igjen. Kanskje jeg kan øve meg litt på Bjørn sin sykkel?
På programmet stod bykjøring med trafikk, det var jo midt i morgenrushet og Kongsberg sentrum fristet med alle sine lure kryss, rundkjøringer, inn/utkjøringer og andre utfordringer i trafikkbildet - som sykkelstier og gangfelt. Oppvarmingen foregikk i området rundt kjøreskolen: Kvartaler inn og ut og rundt med start, stopp, kløtching, giring og overblikk over trafikkbildet - i et forholdsvis flatt og lite trafikkert område. Trafikklærer uttrykte at han syntes jeg hadde blitt flinkere siden sist.
Etter oppvarmingen bar det ut i rundkjøringer og veier fulle av trafikanter som skulle på jobb. Turen gikk utover E134 til "jobben min" på Kongsberg Næringspark, der jeg klarte å snike meg unna en bakkestart i køen som skulle svinge av til Næringsparken - ved sterkt motivert krypkjøring. Videre utover mot Svartås og Steglet, avkjøringer/påkjøringer og snuoperasjoner. Her var det i tillegg til biltrafikken også utfordringer med syklister og gående.
Så gikk turen utover Numedalsveien, med av/påkjøring i en liten bakke. Her kom dagens største utfordring for meg: Stopp ved utkjøring til trafikkert hovedvei på toppen av motbakke - med påfølgende venstresving. Jeg vegret meg VELDIG for å smette inn i trafikkbildet, og usikkerheten skyltes at jeg var redd for å miste balansen i svingen eller kvele motoren midt i krysset. Ved nærmere ettertanke så jeg også for meg muligheten av å komme "borti" gassen under venstresvingen, noe som har en umiddelbar stor effekt på en tung MC, "miste hodet" og se frem - hvilket vil si at sykkelen også kjører frem, og det passer dårlig i en krapp venstresving inn på en hovedvei med trafikk fra begge kanter. Jeg fikk prøve meg to ganger, men ble verken trygg eller ekspert av det …
Vi øvde på å kjøre til "butikken" (Kiwi), finne en egnet parkeringsplass, parkere og gå av sykkelen. Siste del var en kjøretur til Biltilsynet via Skollenborg, med litt høyere fart og landevei. På Biltilsynet ble det litt kjøring med start/stopp og sving, nå med fokus på bruk av bakbrems. Jeg innser at jeg har "lurt" meg unna bruk av bakbrems, og når den nå blir tatt i bruk er det litt øvelse at det skjer noe med to bein samtidig - brems og kløtsj. Jeg innser også at her ligger kanskje hemmeligheten til å fikse venstresving inn på trafikkert veg: Slipper jeg å prøve å strekke fingrene over forbremsen, vil jeg unngå å ufrivillig komme borti gassen også!
Jeg fikk kjøre sykkelen "alene" hjem til kjøreskolen - med kjørelærer på egen sykkel bak. Det er første gang jeg har kjørt sykkelen i trafikkerte områder alene, og jeg syntes det gikk fint :-)
Dette var siste time med kjøreskolen før ferien, og neste time ble satt opp 7. august. Nå gjelder det å være flink til å øve med Bjørn! Utfordringene ligger i å bli trygg på start/stopp i bakke og påkjøring til trafikkert vei (særlig venstresving). Dette takler jeg ganske godt på min egen lett-motorsykkel. Den andre store utfordringen er utrygghet på å kjøre en stor og tung sykkel, der jeg knapt nok rekker ned til bakken med tærne, og som ikke skal legge seg mye over før jeg ikke klarer å holde den igjen. Kanskje jeg kan øve meg litt på Bjørn sin sykkel?
06:30 - Tid for kjøretime før jobb. |
Heidi er betenkt - Det er en veldig stor motorsykkel. Ikke helt problemfritt i dag. |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar