onsdag 29. august 2018

Kjøreteori - Teoriprøven

Kjøreteori - Teoritentamen


Motorsykkel - Veien til Førerkortet

Heidi forteller: Vi fikk utdelt boka Motorsykkel - Veien til Førerkortet fra ATL (Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund) allerede på Grunnkurset helt i starten - før kjøreopplæringen hadde startet. Det var en interessant bok, forholdsvis lett å lese, oversiktlig og full av informasjon. Den var organisert etter informasjonen vi trengte å kjenne til for å gjennomføre:

Trinn 2: Kjøretøy og Kjørekompetanse, som handlet om grunnleggende kunnskap om motorsykkelen, daglig kontroll, sikkerhetsutstyr samt grunnleggende bruk og kjørekompetanse på veg.

Trinn 3: Trafikal kompetanse og kjøreteknikk, som handlet om Trafikksystemet, holdninger, plassering, adferd og kjøring under ulike trafikkforhold.

Trinn 4: Sikkerhetskurs på veg. Førstehjelp. Veien videre - etter å ha mottatt førerkortet.

Så fulgte et vedlegg om detaljert Sikkerhetskontroll og vedlikehold av motorsykkelen.

Endelig var det et vedlegg som het Full kontroll, og som var gjengitt med tillatelse fra NMCU (Norsk Motorsykkel Union). Det synes jeg var svært nyttig, og lett å lese og forstå.

Kjøreskolen anbefalte også nettstedet  teoritentamen.no  som et effektivt øvingsopplegg. Det kostet 400 kr for 4 uker, og jeg valgte å spandere dette i midten av juni. Planen var å øve på kjøreteori i Sommerferien, når jeg likevel ikke kunne øvelseskjøre. Sommerferien på Mallorca var flott, og jeg øvde faktisk en del på kjøreteori. Deretter glemte jeg det helt, og da jeg i august skulle ta meg selv i nakken var  lisensen gått ut. Jeg hadde allerede falt for opplegget, og de hadde jo Bestått-garanti hvis jeg hadde fulført visse kriterier, så jeg valgte å kjøpe en periode til. Den brukte jeg godt.

På et tidspunkt mente kjørelærer Ole at nå MÅTTE jeg ta Teoriprøven. Han satte ikke opp flere kjøretimer før han fikk vite at den var bestått. Onsdag snaue to uker etterpå møtte jeg opp på Kongsberg Trafikkstasjon som tilbyr Drop-in teoriprøve hver onsdag. Jeg hadde brukt tiden godt, lest til den store gullmedalje, og kvelden før nådde jeg bestått-garantien til teoritentamen.no. Likevel var jeg svært nervøs for hvordan dette skulle gå.

På Teoriprøven ble alle regler gjort helt klart for meg. Jeg låste mine personlige eiendeler omhyggelig inn i et skap, og entret PC-rommet uten så mye som en blyant. Da jeg startet testen hadde jeg 90 minutter til å svare på 40 spørsmål, og jeg kunne ha inntil 6 feil for å bestå. Dette hadde jeg jo øvd på! Det tok meg 16 minutter å fullføre med 2 feil. Den ene gikk på blindsoner rundt lastebil. Den andre gikk på forkjørsrett - jeg la ikke merke til at en buss bakerst i bildet ville bli stående på en jernbaneovergang hvis jeg ikke slapp forbi bilen fra venstre som skulle svinge inn veien til min høyre.

Godt fornøyd! Det er alltid like deilig å være ferdig med en teoriprøve :-) Jeg har lært masse, ikke minst alle slags skilter, noe som kommer godt med når jeg kjører bil også. Neste gang jeg skal parkere i Oslo, vil jeg være HELT SIKKER på hvor det er lov å parkere, og hva skiltene i Oslo sentrum egentlig betyr. 

Nå kan jeg fortsette med Kjøretimene.




Teoriboka - godt brukt



Skjermdump fra Teoriprøver på teoritentamen.no. Beståttgarantien er nådd!

Skilt-testene har også oppnådd Bestått garanti







Det følgende er Teorikurset til Teoritentamen.no. Jeg synes det var bra, kan absolutt anbefales!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar