Kongsberg
Første (Time 1+2) kjøretime:
Heidi forteller: Så var det endelig duket for første kjøretime. Jeg innså at jeg var ganske så nervøs, uten egentlig å vite hvorfor. Det som er nytt, er å ha en passasjer, samt at passasjeren er en kjørelærer som jeg antar har sterke meninger om hvordan jeg bør kjøre og ikke kjøre. Ville jeg klare å holde balansen og takle utfordringen??? Jeg hadde også hengende over meg at jeg egentlig vil ta lappen på mellomtung/tung motorsykkel så jeg slipper å måtte gjøre noe mer hvis jeg ønsker å oppgradere sykkelen. Vil jeg tørre å prøve å kjøre en slik sykkel?
Kjøretimen var med Ole - kjørelærer og eier av Kongsberg Trafikkskole - Ole's Bil & MC. Timen startet fra skolens lokaler, bakpå den mellomtunge sykkelen som Ole kjørte til Garasjen hvor lettmotorsykkelen stod. På lettmotorsykkelen byttet vi plass, og det var bare å kaste seg uti det - og det gikk bra! Vi kjørte rundt i en times tid, gjennom byen og ut på landet - og tilbake igjen. Dette var bare oppvarmingen. Jeg fikk beskjed om å kjøre til venstre og tok en fin høyresving - da tipset Ole om at han mente den andre venstre og jeg skjønte at nå var tiden inne til å skjerpe seg og holde orden på høyre og venstre.
På parkeringsplassen til den tidligere Høyskolen kjørte jeg noen runder alene på sykkelen, og øvde på å kjøre sakte, kjøre i svinger og kontrollere bruk av clutch og gass. Jeg trenger trening i å ha mykere overganger mellom skifte av gir - det var visst ikke så behagelig å sitte på da jeg giret … Og jeg øvde på å bremse, stoppe og starte igjen. Etterpå kjørte vi rundt i rolige bolig-gater med mange krappe svinger og kryss, og terpet på nedbremsing, stopp i kryss, sakte gjennom kryss og gire raskt opp igjen.
Et stort forbedringspotensial er at jeg våger meg tre meter nærmere krysset før jeg stopper … og at jeg ser den veien jeg skal svinge uten å dobbeltsjekke om det kommer noe fra høyre inn i kryss, for da vil sykkelen fort vekk fortsette rett frem og ut i grøfta i stedet for å håndtere svingen. Altså: Sjekke at det er klart, deretter stole på at det er klart og kjøre effektivt inn og videre ut av krysset.
Vel tilbake i Garasjen hadde jeg bedt om å få prøvesitte den mellomtunge sykkelen en gang til. "Du vil ikke kjøre tilbake igjen, da?" spør Ole. Nå var det bare å hoppe i det, så slapp jeg kanskje å være så nervøs for dette som jeg visste måtte komme en gang. Og det gikk bra det og! Jeg fikk flere runder rundt i sentrum så jeg ble trygg nok til ikke å grue meg til neste kjøretime - som jeg skjønte kommer til å bli på mellomtung sykkel - faktisk falt jeg mer for denne kjøreopplevelsen enn for lettmotorsykkelen :-)
Hjemmelekse blir å huske på alle tips jeg har fått og øvd på i løpet av kjøretimen under øvelseskjøringen hjemme, samt å øve på ferdighetstrening i øvelser som vil dukke opp på oppkjøringen: Sakte manøvrering, svingteknikk, oppbremsing og start på selvlagde baner med kjegler. Neste kjøretime om en ukes tid.
Kjørelærer Ole Berg og en strålende fornøyd elev etter endt første kjøretime. |
Mellomtung sykkel: Suzuki Bandit S - 650 ccm og 48 Hester. |
Det er en klar skepsis å se i Heidis blikk!!! |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar