På den andre siden av Lågen - Vindfjelltunet - Hytta Farris
Kjørelengde: 198 Km
Helen & Roy Foto: Bjørn Rørdam Bergersen |
høyeste grad spennende da det var første tur sammen med noen andre. Det falt seg helt naturlig at denne turen var sammen med Helen og Roy. Helen er damen Heidi kjøpte Shadow'en av.
Planen for dagens tur var å kjøre en del "sideveier" som vi visste at fantes "På andre siden av Lågen".
Avtalen var at vi skulle møtes hos Roy som bor sånn ca. 400 meter i luftlinje fra oss. Turen fikk en noe dramatisk start ved at Oljelampen på Bjørns FJ lyste allerede på vei opp til Roy. Dette førte til at vi endret på første stoppested. Nærmeste bensinstasjon ligger på Skollenborg, og der stoppet vi så Bjørn fikk fylt olje og bensin.
Videre gikk turen inn til venstre mot Heistadmoen etter at vi passerte Labro-foss-brua. Vi passerte Hedenstad kirke, og kjørte over platået hvor en av verdens mest idylliske utsikter befinner seg. Vi fikk så en liten tur ut på Rv40 for så å ta til høyre ved Efteløt med den hensikt å holde oss på motsatt side av Lågen enn det vi bruker å kjøre. Her fulgte vi Fv81 - Vestsideveien på vestsiden av Lågen. Vi kom inn på Rv40 ved Brufoss. Ved Steinsholt tok vi Rv32 mot Skien, og stoppet ved Vindfjelltunet Gjestegaard. Her ble det nytt medbragt niste og kaffe fra termos.
Neste etappe gikk via Siljan og ned langs Farrisvannet til Bjørkeli Hyttefelt.
Navneskiltet til Kveldsro
Skiltmaker: Ingar Bergersen
Foto: Bjørn Rørdam Bergersen |
Her vartet Randi opp med Kaffe, Bris og Farris, Boller og vafler, mens Tor underholdt med gode samtaler. Heidis bror Steinar var også til stede, og beundret mye skinnende kubikk.
Etter besøket gikk veien videre til Gjone og Kvelde hvor vi krysset Lågen og fortsatte nordover på Østsiden av Lågen.
Neste stopp var Hvittingfoss hvor det vanket Burger og Softis m/lakris-strøssel. Herfra valgte vi å følge østsiden av Eikern via Eidsfoss.
Alt i alt hadde vi en fantastisk tur i mye naturskjønne omgivelser på "Bakveier" - På andre siden av Lågen.
Foto: Google maps |
Helen, Heidi og Roy med deres Honda'er på Vindfjelltunet Gjestegaard.
Bjørn kjører Yamaha og får ikke være med
Foto: Bjørn Rørdam Bergersen |
Foran: Honda VT 125 Shadow (Heidi), Yamaha FJ 1100 (Bjørn), Honda VT 750 DC Black Widow (Helen)
På tvers bak: Honda CBR1100XX Super Blackbird (Roy)
Foto: Bjørn Rørdam Bergersen |
Heidi, Bjørn, Helen og Roy Foto: Tor Rørdam Kjeldsen |
Helen, Roy Bjørn og Heidi
Bak til venstre - Heidis mor Randi
Foto: Tor Rørdam Kjeldsen |
Biker-Bjørn (m/glorie) Foto: Heidi Rørdam Bergersen |
Honda VT 750 DC Black Widow (Helen), Honda CBR1100XX Super Blackbird (Roy), Honda VT 125 Shadow (Heidi), Yamaha FJ 1100 (Bjørn) Foto: Bjørn Rørdam Bergersen |
Trivialiteter:
Farris, eller Farrisvannet, er en innsjø i Vestfold mot grensen til Telemark. Den største delen av Farris ligger i Larvik kommune, mens den lengst i nord danner grense mot Porsgrunn og strekker seg inn i Siljan kommune. Innsjøen har et areal på ca. 22 km², og er opptil ca. 120 m dyp. Vestfold Interkommunale Vannverk leverer drikkevann fra Farris og Eikeren til omtrent 200 000 innbyggere. Sjøene er drikkevannskilde for nær 170 000 personer, hovedsakelig i Vestfold fylke.
Farris - For ca. 10 000 år siden, mot slutten av siste istid, lå Larviksdistriktet under en isbre og havets overflate. Foran isbreen bygde det seg opp en morenerygg, som er det geologiske utgangspunktet for Farriskildene. Da isen trakk seg tilbake, hevet landet seg, og morenen steg opp av havet. Det er på denne morenen Bøkeskogen i Larvik ligger i dag.
De to første Farris-kildene fikk kongelig tillatelse til å hete Kong Haakons Kilde og Dronning Mauds Kilde. Den nye kilden oppdaget i 1988 ble oppkalt etter kong Olav V.
Det vannet som tappes fra Kong Olav Vs kilde i dag er en blanding av mineraler som er dannet for flere tusen år siden, og regnvann som trenger ned i jorden. Regnvannet filtreres og renses på vei ned gjennom jordlagene og det tar 15-20 år til det er fremme ved tappestedet.
Farris Bris ble lansert i 2005, en serie for de som ønsker lavere kullsyrenivå og mer smak.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar